Röstat!

Ska börja med att jag blev väldigt glad över att miljöpartiet fick så många röster! :) Det behövs i Europa!  
 
Jag lovade faktiskt att återkomma med vad jag röstade på, och idag blev jag påmind av Emelie att jag inte skrivit det ;) 

Som jag skrev var det flera partier som jag matchades ihop med. Det var inget parti som var klockrent men det var därimot ett parti som i alla test kom på andra plats (första plats var olika i olika test) så totalt sett blev det Centerpartiet som jag höll med mest. 
 
Snittet i mina test blev ca 65%. Jag håller alltså med centerpartiet i 65% av deras frågor/svar. Det är inte mycket, men det blev ändå mer än de andra partierna. 
 
Jag var såklart även in på alla partiers hemsidor (nästan alla iaf), för att se hur min känsla blev där, och även där stod centerpartiet ut.

Just i EU-valet så fastnade jag för deras jämställdhets-tänk, miljö-tänk och att vi ska vara kvar i EU - men att EU ska besluta i färre (de stora) frågor. Tex: 
Vi vill se ett EU som tar krafttag mot människohandel, inte mot smaktillsatser i snus. 
 
Jag har inte lusläst hela deras partiprogram, men av det jag läst så har jag tagit ut några punkter som jag tycker är intressanta. 

Det jag drogs till mest är följande citat:

Vi tror på människors egen förmåga att bestämma över sitt liv 
    • Vi vill ha ett jämställt samhälle som ger alla samma möjligheter oavsett om du är kvinna eller man
    • Att kvinnor och män ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter i livet.
    • Vi vill att hela Sverige ska leva 
      Jag vill ha samma möjligheter oavsett om jag är bosatt i en större stad eller på landsbygden 
    • Göra det enklare att starta och driva företag 
    • Att det ska vara lättare för unga att få sitt första jobb
    • Göra om LAS så att kompetensen och inte anställningstid blir det viktiga
      Här är jag lite kluven. Jag är FÖR att man ska kunna vara säker på sitt jobb, att man ska ha en trygghet. Samtidigt så vill jag att ens kompetens ska göra att man får jobb/behåller jobb osv. 
    • Att alla sexuella handlingar som inte bygger på samtycke är straffbara
    • Centerpartiet vill fördubbla bonusen så föräldrar som delar lika kan tjäna ännu mer. Däremot vill inte tvinga föräldrar att dela på föräldradagarna. 
      När det är dags för att vara föräldraledig vill jag kunna tillsammans med min partner kunna bestämma själv vad vi vill göra. Dock bra att det finns ett jämställdhetstänk, för de som behöver det! 
    • ... Istället tycker Centerpartiet att man skulle kunna ta ut en medieavgift av alla skattebetalare. Då kan alla vara med och tillsammans betala för public service. Det är faktiskt grymt irriterande att jag som inte kan ljuga och mår dåligt om jag inte gör rätt för mig betalar tv-licens, när jag ser att många många runtomkring mig INTE gör det, trots att de faktiskt har både en tv och dator hemma.


Jag kommer nog inte alls skriva mycket om politik i framtiden, men jag ska erkänna att det har varit intressant att läsa på om de olika partierna och jag kommer göra det ännu mer till valet. 
 
 
 
#1 / / MATILDA:

vad kul att få rösta! själv får jag vänta ett år men vet redan vad jag ska rösta hehe :)

Svar: Ja det känns bra att få vara med och bestämma :)
thePalma